online first im International Journal of Human Resource Management erschienenZeitschriftenartikel: Staying in touch while at workRelationship between personal social media use at work and work-nonwork balance and creativity
30. Oktober 2017
Foto: Kimberly Farmer @ unsplash
Jana Kühnel, Tim Vahle-Hinz, Jessica de Bloom und Christine J. Syrek haben untersucht, wie sich die Nutzung sozialer Medien während der Arbeit auf die Produktivität der Beschäftigten auswirkt. Meist wird unterstellt, dass diese Tätigkeiten dem Arbeitszweck zuwider laufen und die Produktivität mindern. Ihre These ist hingegen, dass dies den Beschäftigten hilft, ihre Arbeit mit anderen Aufgaben zu vereinbaren. Ihre Untersuchung zeigt, dass die Nutzung sozialer Medien die Balance zwischen Arbeit und anderen Lebensbereichen verbessert, aber die Kreativität senkt.
Abstract
Personal social media use at work is usually deemed counterproductive work behaviour reducing employee productivity. However, we hypothesized that it may actually help employees to coordinate work and nonwork demands, which should in turn increase work-related creativity. We used ecological momentary assessment across one working day with up to ten hourly measurements on 337 white-collar workers to measure personal social media use, work-nonwork balance and creativity, resulting in a total of 2244 hourly measurements. Multilevel modelling revealed that personal social media use was associated with better work-nonwork balance, but with lower levels of creativity between- and within-persons. Work-nonwork balance did not mediate the relationship between personal social media use and creativity. More research is needed to understand why employees use social media at work for personal purposes and how this affects their well-being and job performance.
Die Autor_innen: Jana Kühnel, Tim Vahle-Hinz, Jessica de Bloom und Christine J. Syrek
Link zum Artikel: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09585192.2017.1396551